ЗАВЖДИ ПОРУЧ Тема «Як не згоріти на роботі»
Регіональний проєкт "ЗАВЖДИ ПОРУЧ"
Тема «Як не згоріти на роботі»
Мета: усвідомлення педагогами власних ресурсів та їх використання для
профілактики професійного вигорання; оволодівання антистресовими
техніками.
І етап – «Потурбуйся про себе»
Техніка для заспокоєння «Замок»
Мета: сприяти емоційній стабілізації педагогів.
Щоб зняти напругу, заспокоїтися, зосередитися і швидко відновити
психоемоційну рівновагу, необхідно сісти на стілець, схрестити ноги. Потім
8
схрестити руки, поклавши зап’ясток правої руки на зап’ясток лівої руки, після
чого з’єднати пальці в замок. Вивернути з’єднані в замок руки перед грудьми
«навиворіт». Дивитися прямо, погляд вгору, кінчик язика притиснутий до
верхнього піднебіння (можна на вдиху притискати до твердого піднебіння
кінчик язика, розслаблюючи його на видиху). Посидіти в цій позі 1-5 хвилин до
появи позіхання або до відчуття достатності.
Цей прийом (його можна виконувати також стоячи або лежачи) тільки на
перший погляд здається простим. При цьому досягається об’єднання емоцій і
процесів мислення (посилення міжпівкульної інтеграції), приводячи до
найбільш ефективної роботи (навчання) і реагування на події.
По закінченню вправи педагогам пропонується дати відповідь на питання,
як вони себе почувають.
ІІ етап – Інформування та оволодіння технікою «Аналіз ситуації».
Однією з причин професійного вигорання є накопичення негативних
емоцій без відповідної «розрядки» або «звільнення» від них. Яких необхідно
вжити заходів щодо профілактики емоційного вигорання на роботі? Можна або
пристосувати себе до роботи – що означає розвиток у себе таких рис, якостей,
характеристик, які б допомагали здійснювати професійну діяльність без ризику
вигорання. До таких навичок можна віднести професійну та особистісну
рефлексивність, навички тайм-менеджменту, відновного спілкування, пошуку
ресурсів та психоемоційної стабілізації, організації освітнього процесу в
ситуації війни тощо. Ще один спосіб уникнути вигорання на роботі –
пристосувати роботу до себе – зміна умов праці та/або місця роботи.
Сьогодні ми зупинимося саме на розвитку власних навичок, які
допомагають знизити рівень напруги у стресовій ситуації, за рахунок зміни
ставлення до неї. Однією із причин виникнення емоційного вигорання є наша
схильність «глобалізуати» значення неприємних подій для себе, свого життя.
Наступна вправа допоможе навчитися оцінювати реальну значимість тієї чи
іншої події для життя, необхідність витрачати власну енергію та ресурси на її
розв’язання.
Вправа «Аналіз ситуації».
Мета: зміна ставлення до стресової ситуації шляхом її аналізу.
Подумайте і згадайте останню стресову ситуацію, яка трапилася з вами на
роботі, згадайте почуття, що ви відчували тоді.
А тепер поставте собі наступні
запитання:
1. Чи насправді це така велика проблема?
2. Чи становить те, що сталося, реальну загрозу для мене та мого
благополуччя?
3. Чи дійсно це гірше, ніж те, що вже було зі мною раніше?
4. Чи здаватиметься це мені таким же важливим через 2 тижні?
5. Чи варте це того, щоб так переживати і витрачати свою енергію?
6. Які наслідки події можливі і як я можу з ними впоратися?
Аналіз ситуації за означеними питаннями дозволяє більш об’єктивному її
сприйняттю та адекватному реагуванню на неї. Збереження власної енергії
дозволить скерувати її на дійсно важливі проблеми, які варті нашої уваги.