19.03.20
Тема. Туристичні листівки як символ широти світу й прагнення до його відкриття.
Читати, відповідати на запитання.
– визначити тему та ідею поезії
– знайти у вірші епітети, пояснити їх роль
– навести приклади використання антитези у творі;
- переглянути презентацію про Італію.
https://www.slideshare.net/Marusya2212/ss-16221235
«Барометр настрою»
Діти, відомий англійський письменник Дж. Свіфт створив чарівну
успіху: «Розум + праця = успіх». Я бажаю, щоб сьогоднішній урок для кожного з вас був успішним, щоб від своєї праці ви отримали задоволення.
- А ось і перша наша станція – «Історична», на якій ви більше дізнаєтесь про Італію та її визначні історичні місця. А допоможе нам у цьому наш екскурсовод.
1. Повідомлення учня – «екскурсовода»(огляд ілюстрацій, відео презентація матеріалів про Італію)
Вчитель:
- А тепер ми з вами зупинимося на станції «Біографічній», де дізнаємося про життя і творчість Джанні Родарі.
2. Розповідь учнів – «біографів» про життєвий і творчий шлях письменника
І учень. Джанні Родарі народився 1919р. в Ломбардії (одна з провінцій Італії) в трудовій сім’ї. Батько його був булочником, мати з дитинства працювала на паперовій, а потім на шовково – ткацькій фабриці, пізніше була служницею в багатому домі.
ІІ учень. Майже все дитинство провів Джанні біля плити, мішків з мукою та вугіллям, допомагаючи батькові в пекарні. В дитинстві він мріяв бути музикантом, художником, майстром іграшок. Але його віддали навчатись в духовну семінарію. Саме там Джанні захопився читанням книг великих письменників.
І учень. Більше двох років у стінах семінарії Родарі не витримав. У 1937 році, в сімнадцять років, він уже починає викладати у початковій школі. Під час другої світової війни Родарі бере активну участь у боротьбі з фашистами в русі Опору.
ІІ учень. З 1948 року Джанні Родарі працює літературним співробітником італійської газети «Уніта»(«Єдність»). За його ініціативою в газеті створюється відділ «Для дітей», тут і були надруковані його перші вірші.
І учень. У дитячу літературу Джанні Родарі прийшов через газету «Книга». У рубриці «Куточок для дітей» стали з’являтися веселі вірші про життя дітей та їхні мрії. Їх поет друкував під псевдонімом Ліно Пікко.
Перша книжка Родарі вийшла у світ 1950р. і мала назву «Книга філастроке» («філастроке» - колискові).
ІІ учень. За нею пішли: «Потяг віршів»(1952р.), «Поїзди і міста»(1955р.), «Малим і старим про Італію й Рим»(1956р.), «Здрастуйте, діти!»(1957р.), «Вірші про небо і землю»(1961р.), «Всесвітній хоровод»(1962р.), «У небі і на землі»(1966р.)
І учень. Основною темою віршів Джанні Родарі є життя і праця італійського народу, а улюбленими героями – люди звичайних буденних професій: нічний сторож, рибалка, булочник, чистильник взуття, шахтар і шкільний учитель.
ІІ учень. Джанні Родарі писав не тільки вірші. Наприкінці 1950 року на сторінках журналу «Піоньєре», редактором якого був тоді Родарі, з’явилася його повість – казка «Пригоди Чиполіно». Саме завдяки їй ім’я Родарі стало відомим у всьому світі. Ця казка перекладена більш ніж на тридцять мов світу.
І учень. Успіх Чиполіно спонукав Родарі написати ще кілька казок: «Подорож Блакитної стріли», «Джельсоміно в країні брехунів», «Казки по телефону», «Торт у небі», «Джип в телевізорі», «Синій світлофор».
ІІ учень. Джанні Родарі – лауреат Міжнародної премії імені Ганса Крістіана Андерсена. Його казки знають діти не тільки в Італії, а й в інших країнах світу. На російську мову твори Родарі перекладав С.Я. Маршак, на українську – Г.Кочур та М. Лукаш.
3. Словникова робота
Вчитель:
- Діти, скажіть, будь ласка, що привозять туристи на згадку про ті місця, які вони відвідали? (листівки, сувеніри)
- Що найчастіше зображено на листівках? (визначні місця, архітектурні пам’ятки та ін.)
Вірш, над яким ми сьогодні будемо працювати, так і називається - «Листівки з видами міст…». Для того, щоб зрозуміти його зміст, нам необхідно з’ясувати значення деяких слів. Це ми зможемо зробити на станції «Пізнавальна», звернувшись в «Довідкове бюро».
Повідомлення учнів-«літературознавців»
- Капітолій – один із семи пагорбів, на яких виник Стародавній Рим. На Капітолії побудований Капітолійський храм, який теж називали Капітолієм. Там відбувалися засідання сенату і народні збори.
- Колізей – амфітеатр, де відбувалися бої гладіаторів.
- Форум – площа для масових зборів.
- Мілан – місто Італії, де знаходиться один з найкращих соборів світу, побудований в готичному стилі.
- Пізанська вежа – знаменита похила вежа висотою 55-56м.
- Гавань – захищене від вітрів місце, куди заходять кораблі.
- Неаполітанська затока – затока Тірренського моря, знаходиться на західному березі Італії, ширина якої – 30м.
- Везувій – один із десяти смертельних вулканів світу, останнє виверження якого відбулося 1944року.
- Венеція – найромантичніше місто Італії.
- Гондоли – човни.
- Гулі – ігри.
- Синьйори – звертання до чоловіків.
- Глянець – блискуча поверхня.
Відповідати на запитання
- Яке враження справив на вас вірш?
- Який його настрій?
- Яку картину ви уявили під час читання вірша?
- Що ви можете сказати про життя італійців?
- Що протиставляє автор у вірші?